12 sty 2016

Kości twarde jak skała

Kości twarde jak skała

Chociaż krzem jest pierwiastkiem, występującym w organizmie ludzkim w śladowych ilościach, to niektórzy naukowcy są zdania, że życie bez niego byłoby wręcz niemożliwe. Krzem (Si) to pierwiastek bardzo uniwersalny i wszechstronny. Odpowiada za kondycję skóry, włosów oraz paznokci, wspomaga leczenie trądziku, stanów zapalnych stawów. Jednak przede wszystkim jest ważnym elementem kolagenu i tkanki kostnej, która dzięki niemu o wiele szybciej regeneruje się po urazach, złamaniach oraz zabiegach chirurgicznych. Jak radzić sobie z niedoborem krzemu? Czy warto uzupełnić swoją dietę o suplementy zawierające krzem? 

Jak krzem wspiera tkankę chrzęstną i łączną?

Krzem w postaci krzemionki, krzemianów i glinokrzemianów znajduje się w większości skał obecnych na naszej planecie. Jest drugim (po tlenie) najbardziej powszechnym pierwiastkiem na Ziemi. Nie mogłoby go również zabraknąć w ciele człowieka. Przeciętny organizm zawiera około 7 g krzemu, a jego ilość maleje wraz z wiekiem. Krzem jest pierwiastkiem niezbędnym do syntezy glikozaminoglikanów, czyli cukrów złożonych, które w bardzo dużych ilościach występują w chrząstce i zapobiegają artretyzmowi stawów. Dodatkowo obniża prawdopodobieństwo rozwoju schorzeń kostno-stawowych.

Kolagen – białko młodości

Krzem, w postaci kwasu ortokrzemowego, jest głównym składnikiem kolagenu, który w organizmie pełni rolę substancji spajającej elementy komórkowe. Pozwala to na formowanie się z komórek tkanek oraz, w następnej kolejności, narządów. Kolagen posiada jednak pewną cechę, którą można jednocześnie określić jako wadę i zaletę. Jest to związek, który w organizmie ludzkim podlega stałym procesom wymiany. Jeśli wymiany przebiegają sprawnie i bez żadnych komplikacji, to tkanki i narządy, które zawierają kolagen, pozostają aktywne i wolniej się starzeją. Dzięki stałej obecności kolagenu kości są mocne, giętkie, a urazy układu ruchu pojawiają się bardzo rzadko. Oznacza to, że musimy nieprzerwanie zapewniać organizmowi dostęp do wartościowego krzemu. Im więcej krzemu w naszej diecie, tym młodszy jest nasz organizm!

Kości i ścięgna pod kontrolą

Uskarżasz się na częste złamania, zwichnięcia oraz kontuzje? Słabnie Ci wzrok, a skóra szarzeje i pojawiają się zmarszczki? Możesz być pewny, że są to objawy niedoboru krzemu. Nie bez powodu zaleca się przyjmowanie krzemu lub kolagenu sportowcom, którzy są wyjątkowo narażeni na urazy mechaniczne. Jak zapobiegać niedoborom krzemu? Poza właściwą dietą, bogatą w witaminy i minerały, najlepszym sposobem jest korzystanie ze sprawdzonych preparatów, które w swoim składzie zawierają kwas ortokrzemowy. Związek ten jest najlepiej przyswajalnym źródłem krzemu. Wzmacnia osłabione włókna kolagenowe oraz układ kostno-stawowy. Suplementem diety, który wspomaga słabe i łamliwe kości jest Ortonisil™ Si, zawierający krzem właśnie w postaci kwasu ortokrzemowego. Systematyczne przyjmowanie Ortonisilu zmniejsza objawy niedoboru krzemu, poprawia kondycję skóry, włosów oraz paznokci, a przede wszystkim przyspiesza regenerację kości i stawów. Co ciekawe, w przeciwieństwie do wapnia, krzemu nie da się przedawkować.

Ruszaj się na zdrowie!

Właściwa dieta i suplementacja to tylko połowa sukcesu. Nie możemy zapomnieć o ruchu i ćwiczeniach wzmacniających mięśnie i kości. Wbrew pozorom, obciążenie układu kostnego powoduje zwiększenie jego gęstości, a nie osłabienie. Dzieje się tak na skutek odkładania się w kościach składników mineralnych w wyniku ich regularnego obciążania. Od ilości m.in. krzemu i wapnia zależna jest w dużej mierze wytrzymałość i sprężystość kości. Zatem warto pamiętać, że nie tylko trening aerobowy (m.in. spacery, bieganie, jazda na rowerze) wpływa pozytywnie na nasze zdrowie. Również istotny jest trening siłowy, czyli wszystkie ćwiczenia wymagające obciążenia i powtarzalności. To właśnie treningi z obciążeniem zapobiegają zwyrodnieniu stawów oraz pozwalają na rozbudowanie silnej tkanki mięśniowej i wzmocnienie kości.
Aktywność fizyczna, właściwa dieta oraz suplementacja w preparaty zawierające krzem w najbardziej przyswajalnej postaci to recepta na zdrowe i mocne kości!

Komentarze (0)