23 cze 2015

Korzystny wpływ kurkumy na zdrowie

Korzystny wpływ kurkumy na zdrowie

Kurkuma jest żółtą przyprawą szeroko stosowaną w Południowo-Wschodniej Azji. Swój korzystny wpływ na zdrowie zawdzięcza kurkuminie, substancji nadającej jej żółty kolor. Kurkumina ma silne właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Jej składniki wykazują wiele pozytywnych korzyści dla zdrowia.

Zmniejsza ból stawów

Właściwości przeciwzapalne kurkumy czynią ją doskonałym lekiem na zapalenie stawów, chorobę zwyrodnieniową stawów i jej reumatoidalne odmiany. Ludzie cierpiący na reumatoidalne zapalenie stawów, którzy regularnie korzystają z kurkumy odnotowali znaczne zmniejszenie poziomu bólu i stanu zapalnego wokół swoich stawów. Ponadto kurkuma, będąca naturalnym przeciwutleniaczem, jest przydatna także do eliminacji wolnych rodników z organizmu.

Walka z rakiem

Jednym z najbardziej istotnych korzyści zdrowotnych kurkumy jest jej możliwość zapobiegania różnym rodzajom nowotworów. Istnieją również dowody, które wskazują, że kurkumina w niej występująca może powstrzymać postęp komórek nowotworowych a nawet wręcz je niszczyć. Jest to przypisywane składnikom aktywnym tej substancji, przede wszystkim kurkuminie, co czyni ją doskonałym środkiem zapobiegawczym przed nowotworom po promiennym. Ponadto wykazano, że kurkuma jest dość skuteczna w zapobieganiu białaczce z komórek T, rakowi sutka i okrężnicy.

Usprawnia kontrole glukozy

Wykazano, że kurkuma zmniejsza poziom insuliny przez zwiększenie poziomu glukozy, oraz zwiększa wydajność wszelkich leków na cukrzycę. Kurkuma jest także zdolna do redukcji rozwoju oporności na insulinę, która może powstrzymać progresję cukrzycy typu 2.

Zapobiega i spowalnia chorobę Alzheimera

Kurkuma poprzez obniżanie poziomu blaszek miażdżycowych wokół mózgu zwiększa przepływ krwi do mózgu. Te same właściwości mogą pomóc spowolnić proces degeneracji u osób już chorych.

Leczy nieswoiste zapalenie jelit

Kurkuma jest przydatna w leczeniu wielu rodzajów problemów zapalnych jelit, takich jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Jednakże, ważne jest aby pamiętać, że kurkuma nie powinna być stosowana w leczeniu osób obciążonych schorzeniami pęcherzyka żółciowego, gdyż może ona pogorszyć problemy związane z tą chorobą.

Oczyszcza wątrobę

Kurkuma wykazuje działanie detoksykacyjne krwi poprzez swoje enzymy. Ich działanie polega na zaburzeniu i zmniejszeniu poziomu toksyn w organizmie. Są też inne korzyści zdrowotne, m.in. ożywia i poprawia krążenie krwi.

Poprawia trawienie

Fitochemikalia zawarte w kurkumie wspomagają organizm w produkcji żółci, której działanie w organizmie polega na rozbiciu składników tłuszczowych żywności. Osoby pragnące schudnąć lub walczyć z otyłością powinny dodawać jedną łyżeczkę sproszkowanej kurkumy do każdego posiłku. Z założenia kurkumę powinno się spożywać na surowo, ale dodawanie jej do warzyw, sosów, curry lub mięsa jest całkowicie dopuszczalne. Warto zauważyć, że w indyjskich gospodarstwach domowych mieszanka ciepłego mleka i kurkumy jest używana jako lek ogólny.

Zmniejsza poziom cholesterolu

Oprócz oczywistych zastosowań w posiłkach w celu zmniejszenia zawartości tłuszczu, kurkuma może także zmniejszyć poziom cholesterolu w surowicy krwi w ciele użytkownika. Niższy poziom cholesterolu może również opóźniać rozwój problemów sercowo-naczyniowych, takich jak niestrawność, atak serca lub dławica piersiowa.

Wzmacnia swój układ odpornościowy

Lipopolisacharyd jest jedną z substancji, które przyczyniają się do korzyści zdrowotnych kurkumy. Ta konkretna substancja ostrzega różne przeciwciała wytwarzane przez układ odpornościowy organizmu, zapobiegając i przyspieszając odzyskanie zdrowia po ataku wirusów, bakterii i grzybów. Silny układ odpornościowy znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia przeziębienia, kaszlu, grypy oraz innych zagrożeń dla zdrowia.

Dawkowanie kurkumy

Suplementacja diety kurkumą jest dobrym sposobem na zapewnienie sobie wystarczającej ilości ziół dziennie. Aby uzyskać wiele korzyści zdrowotnych należy zażywać 500mg kurkumy, 3 razy dziennie. Należy spożywać także niektóre postaci tłuszczów aby kurkuma została prawidłowo wchłonięta przez organizm. Niektóre suplementy diety zawierają kurkuminę. Mają to samo działanie co kurkuma, gdyż składa się ona głównie z kurkuminy.

Skutki uboczne przyjmowania kurkumy

Dawki kurkumy należy przyjmować z posiłkami. W innym wypadku mogą wystąpić lekkie zawroty głowy i nudności. Jeśli pomimo przyjmowania kurkumy z posiłkami działania niepożądane nadal występują należy zmniejszyć dawkę lub częstotliwość przyjmowania kurkumy.

Źródło : http://vitalhomeremedies.com/health-benefits-of-turmeric/

Autor Norbert Wilandt

Komentarze (0)