6 kwi 2016

Dlaczego rozgrzewka jest ważna?

Dlaczego rozgrzewka jest ważna?

Jeśli dopiero co rozpoczynasz swoją przygodę ze sportem, nie zapominaj, że rozgrzewka i rozciąganie są nierozłącznymi elementami każdego treningu. Do wykonywania ćwiczeń należy się odpowiednio przygotować. To jak rozpoczniesz swój trening, ma swoje konsekwencje w późniejszej formie stawów i mięśni.

Najczęściej popełniane błędy

Gdyby nie rozgrzanie ciała, nie bylibyśmy w stanie zmierzyć się z całym treningiem. Brak lub niewłaściwa rozgrzewka może wywołać poważne problemy z układem ruchu – przede wszystkim stawami i mięśniami. Jakie są następstwa źle przeprowadzonego treningu?

Podczas treningu mogą pojawiać się uciążliwe skurcze. Najczęściej są one oznaką braku potasu w organizmie. Kiedy pojawi się skurcz należy go przeczekać i naciągnąć kujący mięsień. Jeśli zdarzają Ci się uciążliwe kłucia w boku to objaw nie odpowiedniej ilości tlenu w organizmie. Dzień lub dwa dni po treningu mogą pojawić się zakwasy, będące przyczyną uwalniania się kwasu mlecznego w mięśniach. Długotrwałe zakwasy uniemożliwiają normalne funkcjonowanie w ciągu dnia – ciężko jest siąść, a później wstać, problemy może, także sprawiać ubieranie się. Warto sięgać po suplementy diety, które uzupełniają substancje wspomagające funkcjonowanie stawów, mięśni, chrząstek oraz kości.

Jednak najpoważniejszymi kontuzjami osób, uprawiających sport są zwichnięcia, skręcenia i złamania, naderwanie mięśni, zerwanie ścięgien i naciągnięcia więzadeł. Nie należy bagatelizować bóli, które utrzymują się przez dłuższy czas i powracają przy każdym treningu. Nieleczone stany zapalne wymagają odpowiedniego leczenia. Naderwanie więzadeł wymaga kontroli lekarskiej i badania rentgenowskiego, które potwierdzi przyczynę bólu i sprawdzi, czy kontuzja nie jest poważniejszym problemem.

Aby poprawić stan swoich stawów, dobrze jest uzupełnić strukturę stawów naturalnymi składnikami – kwasem hialuronowym, manganem i witaminą C. Te naturalne składniki znajdują się w naszym nutraceutyku – Biolevox Complex. Jak one działają? Kwas hialuronowy przywraca sprawność stawów oraz właściwą masę cząsteczkową HA w płynie stawowym, a także hamuje obumieranie komórek. Mangan utrzymuje zdrowe kości i wspiera tworzenie tkanek łącznych, a witamina C pomaga w produkcji kolagenu. Zaniedbane zwichnięcia, stany zapalne, bóle stawów, często prowadzą do ograniczeń elastyczności stawów i mięśni.

 

Korzyści z rozgrzewki

Dlaczego rozgrzewka jest ważna? Przede wszystkim przygotowuje mięśnie do intensywnej pracy, zwiększa temperaturę ciała, a pojawiający się pot jest niezbędny do ochładzania organizmu. Co nam daje rozgrzewka?

  • poprawia koordynację, wzmacnia poczucie równowagi i spostrzegawczości, dzięki czemu zmniejszamy czas reakcji na ćwiczenia, a to oznacza, że ćwiczymy efektywniej,

  • wzmacnia pracę naszych płuc, rozciągając je i podnosząc ich zdolności oddechowe – nie łapiemy zadyszki, potrafimy bez problemu złapać oddech,

  • podnosi tętno i pracę serca, a to z kolei poprawia nasze krążenie, dzięki czemu unikamy zawrotów głowy podczas ćwiczeń,

  • lepsze ukrwienie i przepływ krwi w tkankach sprawia, że mięśnie stają się gibkie i mniej podatne na kontuzje,

  • wywiera nacisk na wątrobę, która wydziela więcej cukrów – sprzyja to zmianom związanym z metabolizmem i przemianą energii,

  • zwiększa produkcję adrenaliny – to ona odpowiedzialna jest za nasze bojowe nastawienie i energię podczas treningu, poprawia motywację do pokonywania trudności i kolejnych wyzwań,

Oprócz tego rozgrzewka nastawia nas pozytywnie do kolejnego etapu treningu.

 

Dobra rozgrzewka

Jak powinna wyglądać rozgrzewka? Mogą to być te same ćwiczenia, które wykonujesz podczas treningu właściwego, ale o dużo mniejszej intensywności, tempie i obciążeniu. Dla rozgrzania całego organizmu zaleca się 10 minutowe ćwiczenia.

Rozgrzewkę najlepiej rozpocząć truchtem, nie zapominając o pracy rąk i oddychaniu! To najbardziej podstawowa forma rozgrzewki, ponieważ wolny bieg w miejscu pobudza całe ciało. Rozgrzewka powinna być łagodna i dokładna, każdy jej element powinien maksymalnie rozruszać zastane mięśnie nóg, rąk i klatki piersiowej oraz kręgosłup.

Wybór rozgrzewki zależy oczywiście od treningu właściwego. Jeśli są to ćwiczenia, które nie posiadają w swoim zestawie dynamicznych ruchów np. pilates, joga czy stretching, należy skupić się na rozciąganiu mięśni i rozgrzaniu ciała. Natomiast przed dynamicznym treningiem trzeba zwiększyć pracę serca i podnieść temperaturę ciała poprzez energiczne podskoki i obszerne wymachy rąk. W przypadku kiedy wybierasz konkretną dyscyplinę sportu, wybierz dedykowany jej zestaw ćwiczeń.

Rozgrzewka daje nam czas na przygotowanie się do wyzwania treningowego i nie traktuj jej po macoszemu, jako zło konieczne. To notabene najważniejsza część treningu, a nieodpowiednie przygotowanie mięśni do wysiłku, powoduje, że trening nie jest ani skuteczny ani bezpieczny.

 

Powiązane produkty

  • Lyprinol Sport 180 kaps.

    Lyprinol Sport 180 kaps.

    299,00 zł

    Lyprinol Sport Edition to suplement diety przeznaczony dla sportowców. Preparat zawiera oryginalną kompozycję lipidów PCSO-524™ , uzyskaną za pomocą wysokozaawansowanej biotechnologii.

Komentarze (0)